Etiketter

torsdag 26 februari 2015

Ask.fm artikel och reportage - frågor

1) Frågor - artikel om Ask.fm

a) Jag tycker det lösningen på detta problemet inte har någon betydelse för att jag tror att det finns andra metoder som är bättre för att lösa problemet med nätmobbning. Jag tror att för att man ska kunna stoppa nätmobbning måste man ta till med vuxnas hjälp eller ge ungdomar lärdom om konsekvenser av mobbning.

b) Texten innehåller information som svarar på frågorna vad, vem, hur, när och varför. Man kan också se det på att texten innehåller en huvudrubrik som följer av en ingress. Det finns en brödtext och mellanrubriker och bilder.

c) Publicera inte bilder av dig själv på internet och lägg inte ut viktig personlig information. Internet ska begränsas till de hemsidor som är ägnade till barn och inte är risk för pedofili och personliga angrepp. Jag kommer bannlysa sidor som ask.fm och andra sidor som jag anser är ett hot till min son/dotter. Jag tänker inte tillåta henne/honom att lägga upp bilder på sig själv eller blogga förens hon/han är gammal nog själv för att avgöra om hon kan klara av det eller inte.


2) Frågor - Om reportage

a) Jag tycker att man som vuxen bör ingripa genom att hindra sina barn att gå in på sidor eller sociala medier där risken är stor att man blir mobbad. Spel, ask, Facebook, Instagram osv. Det har också en stor betydelse om man lägger ut bilder som anses vara utmanande eller saker som man skriver ut offentligt med hjälp av sociala medier. Ett sätt att stoppa denna nätmobbning är att hindra sina barn från att lägga ut bilder på sig själva eller hindra de från att blogga om sina åsikter på grund av att de inte har åldern inne för att bedöma själva om det de skriver är kritiskt eller provocerande.

b) Jag kan se att detta är ett reportage för att den innehåller faktabaserad text. Journalisten beskriver ögonblicksbilder och miljöbeskrivningar och man får en känsla av att man är där i nutid när man läser den till skillnad till en artikel. Den person som skrev detta reportage använder sig också av personliga beskrivningar och åsikter. Reportage är oftast lika artiklar men har också ett större innehåll.

c) Att nätmobbning är ett problem är ett känt fenomen men att barn som är så unga som tio till tretton år gör att problemet blir ännu mer allvarligt. Anledningen till att det är såhär är på grund av att denna åldern är känd för att man är osäker på sin kropp och man vet inte riskerna med att lägga ut personliga åsikter etc. Andelen nätmobbning är som störst i denna ålder och man behöver lägga mycket kraft på att motverka detta. Studien visar också att barn som är unga är inne på si

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar