Etiketter

onsdag 5 november 2014

Varför blir det försurning när vi förbränner fossila bränslen?

Varför blir det försurning när vi förbränner fossila bränslen?

Uppgift:
Vi fick i uppgift att ta reda på varför det blir försurning när vi förbränner fossila bränslen

Hypotes:
För att luften värms upp så mycket att kvävet reagerar med syret. Vilket bildar kvävejoner som är vattenlösligt.
Detta kan man förhindra genom att man kommer på ett annat drivmedel än bensin som inte släpper ut koldioxid.
Man kan också försöka filtrera ångorna så att reaktionen inte förekommer.


Utförande:
Vi tar en e-kolv och fyller den med vatten och håller i lite BTB för att se ph-värdet.
Sen tar vi en förbränningsskopa och fyller med svavel och sätter på korken för att sedan se vilka kemiska reaktioner vi får fram.

Material:
E-kolv
Ståltråd
BTB
Svavel
H20
Sked


Resultat:
när vi förbrände svavlet i e-kolven bildades det rök (Svaveldioxid) som sedan reagerade med vattnet som från början var neutralt (Blå) då vi skakade e-kolven och fick fram att vattnet nu har blivit basiskt (gul).
När vi sedan hällde i kalken ändrades vattnets färg från gul till blått.



Slutsats:
När vi antände svavlet övergick det från pulver till flytande form och ändrade färg från gul till röd-brun.
Den gav av sig gaser pågrund av att det reagerade med syret som sedan kom i kontakt med vattnet och försurade det.
När jag skrev min hypotes tänkte jag på den kemiska reaktionen som ledde till det rätta svaret i resultatet.
Jag tror att vi inte lät svavlet brinna tillräckligt mycket för jag tror att vi hade kunnat få ett tydligare resultat.
Om vi hettar upp svavlet mer så tror jag att det blir ett tydligare resultat.

s + o2 = so2
2 so2 + 02 = 2 so3 = svaveltrioxid

so2 + g20 = h2so3 = svavelsyrlighet

so3 + h20 = h2so3 = svavelsyra


Ca(OH)2 = kalciumhydroxid + h2 so4 = h20 + Ca2+ + So42-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar