Etiketter

måndag 16 mars 2015

Musik - frågor om decibel

1. Man hör svaga brus i örat när det är tyst som kan uppskattas som höga toner fast ljuden inte uppkommer egentligen.

2. Det kan låta som brus för örat när det är tyst och det låter som en hög konstant ton i örat som en visselpipa på långt avstånd.

3. man kan bli ljudöverkänslig vilket innebär att man uppskattar hög musik som väldigt störande. man kan också känna att vardagliga ljud som skrammel med nycklar är jobbiga. Man kan också höra att ord flyter samman.

4. Vid höga ljudnivåer om man har lyssnat på hög musik till exempel på en koncert eller i öronen eller varit med om en dov smäll.

5. dova smällar som är höga och kortvariga. Lyssna på musik på väldigt låg volym under långvariga förhållanden. och höga ljudnivåer.

6. Om jag vore på en koncert hade jag haft med mig små öronproppar men om jag vore på en arbetsplats  hade jag haft stora öronskydd över huvudet.

7. Decibel

8. Med 3 Db

9. Ljud är vibrationer i olika våglängder, örat tar upp ljud genom en trumma som gör om våglängderna till elektricitet som uppskattas av hjärnan, DB är en metod att mäta hur högt ljudet är.

10. Ja det är det för att det är jämnare våglängder och regelbundet som hjärnan uppdfattar bättre.


11. stå bakom de stora högtalarna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar