Etiketter

onsdag 11 mars 2015

Uppgift - SO - skriv enligt olika etiker



Ja enligt konsekevnsetikern
Om jag ger en kvinna som tigger fem kronor på stan, är jag förmodligen inte den ända vilket innebär att hon i slutet av dagen precis har råd att köpa mat. Ditt bidrag kan vara avgörande. Och jag som har mer pengar än vad kvinnan har har råd till att ge bort mina fem kronor för att många små bidrag blir mycket pengar i slutändan. Om jag ger mitt bidrag till kvinnan tillsammans med alla andra bidrag har vi hjälpt kvinnan att komma på fötter igen, skaffat ett jobb så att hon kan ge sina barn mat och husrum.

Nej enligt konsekvensetikern:
Om jag ger kvinnan fem kronor kommer inte det bidraget spela någon större roll pågrund av att alla andra ger fem kronor vilket gör att i slutändan kommer fem kronor avgöra om hon får mat på bordet. Det finns många personer som ger tiggare pengar i tron om att hon ska få ett bättre liv. Men jag tror inte att mitt bidrag kommer att ge henne denna möjlighet därför spenderar jag pengarna på något jag tror kommer att göra någon förändring med.

Ja enligt pliktetikern:
Vi människor ska hjälpa varandra och att en människa tvingas ha det så pass dåligt att hon måste tigga sig till pengar att köpa mat till sig själv och sina barn är för mig ofattbart. Och om jag har en femkrona som jag själv inte behöver ger jag gärna denna till kvinnan så att hon ska få samma möjligheter som jag.


Nej enligt pliktetikern:
Kvinnan som tigger pengar tycker jag är fel på grund av att hon inte gör någonting av egen vilja för att tjäna sina egna pengar utan lönar sig av andras goda vilja. Jag hade inte gett ge henne mina pengar som protest mot att hon inte tjänar pengarna på egen hand. Till exempel spela något instrument eller starta en insamling genom att sälja smycken hon tillverkat själv eller liknande. Jag anser att hon kan tjäna mer pengar genom att tjäna de själv och får även ett bättre självförtroende. Kanske ger motivation till att tjäna mer pengar på egen hand. 

Det kan även anses som svarta pengar om hon gör detta dagligen och tjänar pengar som hon inte har jobbat ihop eller betalar skatt till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar